Nieuwsbrief maart 2018

• Aankondiging nieuwe website
  • Bekendmaking nieuwe juryvoorzitter

Uitnodiging

In de maand maart wordt traditiegetrouw in Steenwijkerland het Schrijversfestival georganiseerd. Op diverse locaties in de gemeente treden schrijvers op en worden culturele activiteiten gehouden.

De Stichting J.C. Bloem-Poëzieprijs en het Schrijversfestival organiseren samen

18 maart Dichtersmiddag

Kasper Peters, stadsdichter van Groningen
Frouwkje Zwanenburg, voormalig stadsdichter van Gouda met Frank Heerze op viool
De Maten van de Keizer, muziekgroep die eigen teksten en muziek combineert met fragmenten van gedichten  (zie ook verderop in deze nieuwsbrief)

Marion Groenewoud, journalist, presentatie

Waar:
Doopsgezinde kerk Steenwijk
Onnastraat 10
Steenwijk

Aanvang:
14.00 – 17.00 uur

Programma: bijgevoegd

Wij stellen het erg op prijs als u deze middag aanwezig wilt zijn. Als vriend krijgt u 50%  korting op de entreeprijs van € 5. Neem deze uitnodiging mee en betaal slechts €2,50

Met vriendelijke groet en hopelijk tot 18 maart,

Namens het bestuur van de Stichting Mr. J.C. Bloem-Poëzieprijs,

Cees Duine

(voorzitter)

P.S. Neem een nieuwe vriend mee. Elke nieuwe vriend van de stichting (aanmelden bij de kassa)kan deze middag gratis bijwonen en ontvangt (zo lang de voorraad strekt) bovendien de in 2011 uitgegeven Bloem- gedenkbundel ‘Ik heb van ’t leven vrijwel niets verwacht’

• 14.00 – 14.30 inloop met koffie en thee
  • 14.30 – 14.31 opening door Cees Duine
  • 14.30 – 14.45 Frouwkje Zwanenburg met Frank Heerze (viool)
  • 14.45 – 15.00 Kasper Peters
  • 15.00 – 15.15 De Maten van de Keizer
  • 15.15 – 15.30 Pauze
  • 15.30 – 15.45 Frouwkje Zwanenburg met Frank Heerze (viool)
  • 15.45 – 16.00 Kasper Peters
  • 16.00 – 16.15 De Maten van de Keizer
  • 16.15 – borrelmoment

De Maten van de Keizer

Een nieuwe muziekgroep met voor Steenwijker begrippen een aantal oude bekenden : Aart Keizer en Folkert Jellesma. Nieuw zijn Guus Huis in ’t Veld uit Paasloo en Theo van de Bles uit Noordwolde.
De Maten van de Keizer schrijven hun eigen teksten en muziek en combineren dit met fragmenten van gedichten uit het Nederlandstalige gebied. Dit zorgt voor een spannende, soms ontroerende, verdieping.
In het kader van het optreden tijdens de mede door de Stichting Mr. J.C. Bloem-Poëzieprijs georganiseerde Dichtersmiddag is er een kleine selectie uit het inmiddels uitgebreide oeuvre gemaakt met als werktitel “Bloem der natie”. Hiervoor zijn speciaal gedichten gekozen van dichters, die een relatie hadden met JC Bloem.

Nieuwe juryvoorzitter

NS-directeur volgt Saskia Stuiveling op

ROGER VAN BOXTEL NIEUWE VOORZITTER J.C. BLOEM POËZIEPRIJS

Na het plotseling overlijden van jury-voorzitter Saskia Stuiveling vorig jaar, heeft de Stichting Mr J.C. Bloem Poëzieprijs dit gemis lang betreurd. Maar met de zojuist aangetreden NS-voorzitter Roger van Boxtel als nieuwe voorzitter, is de jury van de Poëzieprijs (verder bestaande uit de dichters Hanz Mirck en Willem Ties) weer op volle sterkte.

De prijs voor de tweede dichtbundel van een Nederlands- of Vlaamstalige dichter wordt elke twee jaar uitgereikt door de Overijsselse gemeente Steenwijkerland. In deze gemeente sleet de beroemde dichter Jacques Bloem zijn laatste levensdagen, in het hart van de rietlanden van Kalenberg. Zijn graf in het naburige Paasloo wordt nog druk bezocht, en zijn gedichten worden nog steeds veel gelezen. Met Van Boxtel als nieuwe voorzitter van de naar Bloem genoemde prijs, beraadt de jury zich inmiddels over welke dichttalenten begin volgend jaar genomineerd worden. De uitreiking van de poëzieprijs zal traditiegetrouw plaatsvinden in de statige Villa RamsWoerthe in het stadspark van Steenwijk.

Politicus en humanist

De zojuist aangetreden juryvoorzitter van de J.C. Bloem Stichting Roger van Boxtel (63) studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij een lange tijd in de private sector, waaronder als organisatieadviseur en interim-manager. Ook was hij Tweede Kamerlid voor D66. Hij werd politiek actief om op te komen voor de individuele (keuze)vrijheid van Nederlanders, vooral op het gebied van medisch-ethische dossiers. Hij koos er daarom ook voor om woordvoerder volksgezondheid in de Kamer te worden. Hier kwam minderhedenbeleid bij. In 1998 werd Van Boxtel minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid en later tijdelijk minister van Binnenlandse Zaken. In 2002 verliet Van Boxtel de politiek. Negen jaar later keerde hij voor vier jaar terug als lid van de Eerste Kamer en tevens fractievoorzitter van D66. Daarnaast was hij voorzitter van het Humanistisch Verbond en voorzitter van de publieke omroep NPS.

Vastgebonden aan molenwieken

Als president-directeur bij NS is Van Boxtel verantwoordelijk voor 1 miljoen reizigers per dag. Behalve voor poëzie, heeft hij ook een groot hart voor natuur en duurzaamheid. Jarenlang is hij voorzitter geweest van duurzaam ondernemersplatform De Groene Zaak en de Nederlandse tak van IUCN, ’s-werelds grootste en oudste unie van Natuurbescherming. In januari 2017 liet hij zich vastbinden aan de wieken van een ronddraaiende molen, om op een ludieke manier aandacht te vragen voor het feit dat alle treinen van NS op groene stroom rijden. Van Boxtel is getrouwd en heeft twee zonen.