info@stichtingjcbloem.nl

Roger Van Boxtel Nieuwe Voorzitter Stichting Mr. J.C. Bloem-Poëzieprijs

NS-directeur volgt Saskia Stuiveling op

ROGER VAN BOXTEL NIEUWE VOORZITTER J.C. BLOEM POËZIEPRIJS

Na het plotseling overlijden van jury-voorzitter Saskia Stuiveling vorig jaar, heeft de Stichting Mr J.C. Bloem Poëzieprijs dit gemis lang betreurd. Maar met de zojuist aangetreden NS-directeur Roger van Boxtel als nieuwe voorzitter, is de jury van de Poëzieprijs (verder bestaande uit de dichters Hanz Mirck en Willem Ties) weer op volle sterkte.

Met Van Boxtel als nieuwe voorzitter van de naar Bloem genoemde prijs, beraadt de jury zich inmiddels over welke dichttalenten begin volgend jaar genomineerd worden. De uitreiking van de poëzieprijs zal traditiegetrouw plaatsvinden in de statige Villa RamsWoerthe in het stadspark van Steenwijk.

Roger van Boxtel (63) studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij een lange tijd in de private sector, waaronder als organisatieadviseur en interim-manager.

Van Boxtel was van 1994 tot 1998 Tweede Kamerlid voor D66. Hij werd politiek actief om op te komen voor de individuele (keuze)vrijheid van Nederlanders, vooral op het gebied van medisch-ethische dossiers. Hij koos er daarom ook voor om woordvoerder volksgezondheid in de Kamer te worden. Hier kwam minderhedenbeleid bij. In 1998 werd Van Boxtel minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid en later tijdelijk minister van Binnenlandse Zaken. In 2002 verliet Van Boxtel de politiek. Negen jaar later keerde hij voor vier jaar terug als lid van de Eerste Kamer en tevens fractievoorzitter van D66.

Roger van Boxtel was twaalf jaar lang (2003-2015) werkzaam voor zorgverzekeraar Menzis, eerst als directievoorzitter en later voorzitter van de Raad van Bestuur. Op 1 augustus werd hij president-directeur bij NS; eerst interim, vervolgens in vaste dienst. Hij koos voor NS vanwege de grote maatschappelijke waarde die het bedrijf voor Nederland heeft, met ruim 1 miljoen reizigers per dag. Van Boxtel: “Zonder NS, is er geen verbinding in Nederland.” Zijn doel: “Iedere dag met al mijn mensen keihard werken voor die perfecte treinreis, zorgen voor een goed vertrouwen onder reizigers en het openbaar vervoer in Nederland toekomstklaar maken.”

Naast NS is Van Boxtel onder meer lid van het dagelijks bestuur van ondernemersorganisatie VNO-NCW. In de afgelopen jaren was Van Boxtel van 2003-2005 voorzitter van het Humanistisch Verbond en van 1 januari 2004 tot 1 augustus 2008 voorzitter van de publieke omroep NPS.

Van Boxtel is een groot sportliefhebber en al jaren voetbalfan AFC Ajax in Amsterdam. Hij was onder meer lid van het interim-bestuur bij deze voetbalclub en zat in de commissie die onderzoek deed naar de technische en organisatorische structuur van Ajax. In zijn beginjaren werkte Van Boxtel als sportverslaggever van de Volkskrant.

Natuur/duurzaamheid en Van Boxtel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo is hij voorzitter geweest van duurzaam ondernemersplatform De Groene Zaak en de Nederlandse tak van IUCN, ’s-werelds grootste en oudste unie van Natuurbescherming. In januari 2017 liet hij zich vastbinden aan de wieken van een ronddraaiende molen, om op een ludieke manier aandacht te vragen voor het feit dat alle treinen van NS op groene stroom rijden.

Van Boxtel is getrouwd en heeft twee zonen.